Firmy hovoria o dúhových lekciách, ktoré ich veľa naučili

15. JÚLA 2024 | BY ALŽBETA KYSELICOVÁ

Aké majú skúsenosti s inklúziou LGBTI+ ľudí v pracovnom prostredí? A čo sa firmy z nich naučili? O svojej osvedčenej praxi, ale aj chybách, ktoré spravili v snahe zrovnoprávniť LGBTI+ ľudí na pracovisku, hovorili na inKonferencii 2024 zástupkyne a zástupca firiem Volkswagen, IKEA a Martinus.

Hostkami a hosťom panelovej diskusie Dúhové lekcie, ktoré nás veľa naučili boli vedúca oddelenia inovatívnych foriem vzdelávania z Volkswagen Slovensko Petra Matušek Kapráliková, Miroslav Bellay, projektový špecialista pre diverzitu a inklúziu zo spoločnosti Martinus, a Martina Hlisnikovská, manažérka diverzity, rovnosti a inklúzie z IKEA Česko, Maďarsko a Slovensko.

 

Petra Matušek Kapráliková z Volkswagen Slovensko: Vzdelávajte sa a oslovte odborníkov. Predídete tak množstvu chýb

Významným míľnikom pre Volkswagen bolo zapojenie sa do výzvy Ide nám o život po teroristickom útoku na Tepláreň. Spoločnosť zamestnáva viac ako 11-tisíc ľudí rôzneho veku, národností, a ktorí majú rôzne povedomie o LGBTI+ téme. Vo firme takýchto rozmerov a s takouto vzorkou zamestnanectva tak treba ísť na témy inklúzie a diverzity postupne. „Najprv si treba vybudovať ekosystém ľudí na kľúčových pozíciách, ktorí majú reálnu šancu pretavovať svoje nadobudnuté vedomosti hlbšie do firmy, vraví vedúca oddelenia inovatívnych foriem vzdelávania Petra Matušek Kapráliková. 

Firma preto začala najprv preškolením komunikačného, právneho a vzdelávacieho oddelenia. Učili sa ako používať inkluzívny jazyk, reagovať na hejty a vyvodzovať z nich právne dôsledky. Podporili tiež vznik štúdie o výhodách inklúzie LGBTI+ ľudí, na čo im prichádzali pozitívne ohlasy.

Následne sa rozhodli pre dobrovoľný workshop s rodičmi LGBTI+ ľudí pre všetkých zamestnancov a zamestnankyne. „Priznám sa, že som mala obrovské očakávania, ale záujemcov som mohla spočítať na jednej ruke, spomína Matušek Kapráliková. Nakoniec preškolili HR oddelenie a biznis partnerov, vďaka čomu mal workshop slušnú účasť a aj spätná väzba bola povzbudivá.

Krátko potom bolo vedenie firmy pripravené prvýkrát vyvesiť dúhovú vlajku. V tom čase však došlo k atentátu na premiéra. Zvažovali sme, či je to správny moment na vyvesenie vlajky ale nakoniec sme si povedali, že tak, ako odmietame násilie na premiérovi, odmietame ho na komkoľvek inom a vlajka šla hore, hovorí Matušek Kapráliková. 

Hoci sa vyvesenie vlajky stretlo skôr s pozitívnou odozvou, podľa Matušek Kaprálikovej čaká firmu ešte dlhá cesta. Ide nám o to, aby si LGBTI+ človek mohol sadnúť s manažérom, alebo kolegom z karosárne a byť sám sebou, dodáva. Vyzýva tiež firmy, aby sa v otázke zrovnoprávnenia LGBTI+ ľudí vzdelávali a nebáli sa požiadať o pomoc aj externých odborníkov. 

 

Miroslav Bellay z Martinusu: Témy je dôležité komunikovať najprv interne, až potom externe 

Martinus s inklúziou v nejakej podobe pracoval od svojho vzniku. V období Pride-u menil logo a vytváral kolekcie s LGBTI+ knihami. Po teroristickom útoku na Tepláreň sa však firma rozhodla pristúpiť k podpore inklúzie a diverzity viac systematicky. Založila približne desaťčlennú zamestnaneckú skupinu, po odporúčaniach Iniciatívy Inakosť vylepila dúhové nálepky, zapojila sa do kampane Dúhová stužka a kolegom a kolegyniam poskytla dúhové odznaky. 

Chceli sme dať najavo, že sme naozaj tu a chceme, aby nás bolo vidno. Je ale naozaj potrebné komunikovať tieto témy najprv interne až potom externe, vraví Bellay. Hoci boli iniciatívy vnímané medzi zamestnanectvom pozitívne, obávali sa skôr reakcie klientely. Ani z ich strany však nezaznamenali veľa nenávistných reakcií. 

Ďalšími krokmi v oblasti inklúzie bola prednáška pre tím firmy, ktorá nadväzovala na školenie Iniciatívy Inakosť. Firma rozposlala aj anonymný dotazník o vnímaní LGBTI+ kolegov/gýň, ktorý bol najviac vypĺňaný v histórii. Pri otázke, či by boli (zamestnanci/kyne) v pohode s tým, keby pracovali s človekom inej orientácie, bola takmer sto percentná zhoda. Pri rodovej identite bolo 80 percent pozitívnych odpovedí a 20 percent vyjadrovalo skôr potrebu dovzdelať sa v týchto témach, tvrdí Bellay. 

Vzdelávanie je podľa Bellaya o kontinuálnom procese. Nedá sa očakávať, že po jednej prednáške budú všetci vedieť všetko. Firmy by mali rozmýšľať nad svojimi limitmi. Ak sa ale spoja, môžu vytvoriť niečo silné, dodáva na záver.

Martina Hlisnikovská z IKEA: Najlepšou stratégiou je vysvetľovanie 

Hoci je IKEA firmou, ktorá sa téme inklúzie venuje roky, aj medzi jej zamestnanectvom sa objavujú komentáre, kedy sa bude venovať takzvaným tradičným rodinám a či už nie je dúhových tém priveľa. Bolo by naivné myslieť si, že všetci zamestnanci podporujú tému práv LGBTI+ ľudí. Pochádzajú z rôznych oblastí Slovenska, majú rôzne skúsenosti, resp. absenciu skúseností s LGBTI+ ľuďmi. Ako na to reagovať, je naša najväčšia lekcia, hovorí manažérka diverzity, rovnosti a inklúzie Martina Hlisnikovská.

Pri kritických hlasoch vnútri firmy vyskúšala IKEA tri stratégie. Prvou je obmedzenie komunikácie práv LGBTI+ ľudí len na máj až júl, kedy je Pride. To sa ale firme neosvedčilo. Tí, ktorí majú s touto témou problém, budú mať vždy pocit, že jej je priveľa. Je dôležité zdôrazniť, že podpora LGBTI+ témy nie je protipólom témy rodiny a už vôbec nesúperí s témami iných menšín, konštatuje Hlisnikovská. 

Druhým spôsobom je úplne sa vymedziť voči negatívnym komentárom. Postaviť sa za tému je dôležité, ale nedovoliť, aby komentáre vznikali, nevedie k skutočnému pochopeniu a inklúzii. Môže sa naopak stať, že v skupinách zamestnancov/kýň bude narastať frustrácia. Vytvoria si svoje bubliny, kde budú komentáre pokračovať a budú sa stupňovať, hovorí Hlisnikovská. 

Najlepším spôsobom je podľa nej vysvetľovanie, prečo je téma práv LGBTI+ ľudí dôležitá, čím si LGBTI+ ľudia prechádzajú a prečo je dôležité vytvárať bezpečné prostredie. Nechať priestor na diskusiu v menších skupinkách. Priestor diskutovať, vysvetliť, klásť možno aj nepríjemné otázky, ktoré by sme sa bežne pýtať nemali. Otvoriť diskusiu aj s ľuďmi, o ktorých by sa mohlo zdať, že sú proti. Veľakrát je to preto, že s témou nemajú skúsenosť, hovorí.

Podľa Hlisnikovskej je tiež dôležitá trpezlivosť. Do firmy prichádzajú noví zamestnanci/kyne a mnohé témy spojené s inklúziou je potrebné vysvetľovať od základov. Poslednou lekciou je pýtať si neustále osobný alebo online anonymný feedback.


inKonferenciu organizuje Iniciatíva Inakosť s cieľom podporiť odbornú a vecnú debatu o postavení LGBTI+ ľudí a prispieť tak k ich akceptácii a zrovnoprávneniu v spoločnosti. Štvrtý ročník konferencie sa uskutočnil vďaka podpore Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku, Veľvyslanectva Francúzskej republiky na Slovensku, Johnson & Johnson, Slovak Parcel Service, Freshfields a Euractiv.